קייט סרף והידרופויל – לגלות עולם חדש

כשמתארים את תחום הקייטסרפינג, נהוג לציין שמדובר בספורט שהוא צעיר יחסית ועם זאת נמצא בקצב צמיחה מאוד גבוה, גם במובן הזה של רבים שמצטרפים לקהילת גולשי הקייט מדי שנה וגם מבחינת הפיתוחים השונים בציוד בתחום. גלשני הידרופויל לגלישת קייט סרף גם נכנסו לפני זמן לא רב יחסית וכמו התחום כולו – תוך זמן קצר מושכים התעניינות רבה ולאחרונה ניתן לראות אותם יותר ויותר. סביר להניח שזה רק יילך ויגבר.

קייטסרפינג הידרופוייל

הדבר הבולט ביותר ושבעיקר מאפיין את הגלישה על הידרופוייל הוא כמובן האפשרות לגלוש באופן כזה שהגולש נמצא בגובה מעל פני המים, מה שמהצד נראה יותר כמו ריחוף מעל המים וגולשי הידרופוייל גם הם יעידו שמדובר בתחושה מדהימה, שונה לגמרי ממה שהכירו לפני כן. לעומת גלשנים אחרים שבהם החלק העיקרי הוא גוף הגלשן עצמו ובנוסף חרבות שנמצאות בתחתית שלו, גלשן הידרופוייל ייחודי בכך שהוא מורכב מפרטים וחלקים שונים האופייניים לו:

החלקים מהם מורכב גלשן הידרופוייל

גלשן – המשטח (board) עצמו שעליו עומד הגולש. כושר ציפה גבוה הוא חשוב כשמדובר בגלשן הידרופוייל, שכן הוא צריך לצוף היטב גם כשמחובר אליו התורן שעשוי להיות כבד ובעל מבנה לא מציף.

תורן – בתרגום מאנגלית mast. באנגלית נקרא גם keel  או strut. בארץ מכנים אותו גם "חרב". זהו החלק שמחבר בין הצד התחתון של הגלשן ל"מטוס". התורן מגיע באורכים שונים, כאשר למתחילים מומלץ לגלוש עם תורן קצר יותר שיאפשר שיווי משקל טוב יותר ונפילות פחות כואבות. תורן ארוך מאפשר תנועות וסיבובים מהירים יותר והחלק התחתון (Fuselage) עולה גבוה יותר וקרוב יותר לפני המים.

מטוס – כן, בעברית זה נשמע מוזר ואליעזר בן יהודה כבר לא איתנו בשביל למצוא כרגע שם ראוי יותר בעברית. באנגלית הוא נקרא Fuselage (משמעות המילה היא הגוף העיקרי של מטוס ללא הכנפיים). זהו החלק שנמצא מתחת למים, מחזיק את הכנפיים ומחובר לתורן. ברוב גלשני ההידרופוייל המטוס והתורן הם יחידה אחת, כדי שיהיה קל וחזק יותר.

כנפיים – בקצוות של ה- Fuselage יש שתי כנפיים. הקדמית גדולה יותר ועליה מונח כל המשקל של הגולש ואילו האחורית תפקידה לייצב את הגלשן.

רצועות – גלשני הידרופוייל יגיעו עם אינסרטים (הברגות) על צדו העליון של הגלשן, כמו שאפשר למצוא בחלק מגלשני הגלים המיועדים לגלישת קייט, להם ניתן לחבר רצועות. מומלץ בעיקר למתחילים שנמצאים בשלבי הלמידה. ההמלצה היא להשתמש רק ברצועה אחת קדמית שבה תעזרו ל-waterstart, יציבות על הגלשן ולפתח הרגל שריר היכן למקם את הרגל בהמשך כשתרצו לגלוש סטרפלס.

גלשן הידרופויל

למה לגלוש על הידרופויל

הרבה גולשי קייט מוצאים את הסגנון שהם נהנים ממנו יותר: אם זה גולשי טווין טיפ שאוהבים את התרגילים והקפיצות, או גולשי קייט גלים שעבורם לרדת גל עם קייט היא חוויה מטורפת יותר מכל קפיצה או תרגיל. לכן יש כאלה שמהצד נראה להם שהגלישה על הידרופוייל היא בעיקר "גיהוץ" הלוך חזור, אבל כנראה שאם תשאלו את מי שכבר עשה את הצעד הזה והתחיל לגלוש על הידרופייל הוא יגיד לכם שמדובר בחוויה מיוחדת ולגמרי שונה ויש לה יתרונות משמעותיים בתנאים מסויימים:

על ידי כך שברוב הזמן רק החלק של התורן נוגע במים, החיכוך וההתנגדות הם מאוד קטנים לעומת כל גלשן אחר שכולו נוגע במים. זה אומר שהגולש יכול לצבור מהירות גבוהה מאוד, יכולת גלישה ברוחות מאוד חלשות (כבר מ8-9 קשרים, תלוי גם בקייט שלכם כמובן) ויכולת חידוד מרשימה ביותר. בימים של צפוניות אפשר בלי יותר מדי מאמץ לעלות ברוח מתל אביב להרצליה וגם הרבה יותררחוק ולחזור בדאון ויינד. הסיבות האלו הן הגורם להתעניינות הרבה שמתחילה להיות סביב ההידרופוייל בארץ, בעיקר בים התיכון שסטטיסטיקת ועוצמת הרוח הן לא גבוהות מאוד וזה נותן פתרון מצוין למי שמחפש להגדיל משמעותית את ימי הגלישה שלו. עד לאחרונה תקופת הקיץ אצלנו בים התיכון נחשבה כלא רלוונטית לגלישת קייט, אלא שמי שמתחיל לגלוש על הידרופוייל מגלה תמונה שונה לגמרי והרוחות המערביות החלשות בתקופת הקיץ בים התיכון מספקות תנאים די טובים לגלישה, יש כאלה שיגידו כמעט מדי יום. בגלישה ברוחות חזקות יותר ניתן לגלוש עם קייט קטן יותר לעומת כזה שתגלשו בו עם טווין טיפ או גלשן גלים באותם תנאי רוח, משהו שהוא חוויה מועדפת על ידי גולשים רבים בגלל מהירות התגובה של הקייט והדינמיות שלו. מעבר לכל אלה כמובן שעצם העניין שנמצאים במצב גלישה רציפה מעל פני המים, התחושה של הריחוף עם הגלישה השקטה עושה את שלה והיא ממכרת. ומה שהכי מדהים בכל זה הוא עניין הזמינות: לא צריך הרבה רוח ואפשר להנות מכל החוויה הזו כשלגולשים אחרים אין את התנאים להיכנס למים בכלל. בזמן האחרון אפשר גם לראות את התוצאות של ההתפתחות של גלישת הפויל בארץ והניסיון שהצטבר בקרב גולשים. כשהגיעו גלשני הפויל הראשונים לארץ באמת היה אפשר לראות בעיקר חבר'ה שמגהצים הלוך חזור. היום כבר אפשר לראות גולשי קייט פויל בארץ שגם מבצעים תרגילי פריסטייל עם גלשן פויל וגם גולשים ברוחות שהן באמת מאוד חלשות כמו 8-9 קשרים, משהו שבא בעקבות הניסיון שהתפתח כאן והתפתחות ושיפור של ציוד בתחום ההידרופויל בעולם שמגיע גם אלינו, כולל התאמה של גלשני פויל לתנאים שונים, משקל נמוך יותר ופיתוח של קייטים שמיועדים לגלישת הידרופוייל.

יחד עם כל אלה חשוב להבין שגלישת הידרופוייל היא מאתגרת, בעיקר בהתחלה. הרבה גולשים, גם ותיקים, מתארים את הצעדים הראשונים בהידרופוייל כלמידה מחדש. הקושי הוא בעיקר בים התיכון כשיש גלים או צ'ופ וצריך להכנס יחסית עמוק כדי לעבור את השבירה של הגלים. בתחילת הלמידה כל צ'ופ קטן כנראה יפיל את הגולש מהגלשן. ברוחות מעט חזקות אתם עלולים לצבור מהירות גבוהה מאוד עד כדי חוסר שליטה וברוח גאסטית לעוף מהגלשן בקלות לעומת גלשני טווין טיפ או סטרפלס. אבל למרות שההתחלה היא קשה, אם אתם גולשים ותיקים עם שליטה טובה בקייט, כנראה שתצלחו את השלב הזה די מהר עם קצת התמדה.

קייטסרף הידרופויל

הידרופויל ובטיחות

גלישת קייט סרפינג באופן כללי מצריכה התנהגות זהירה ושמירה על בטיחות. תוכלו לקרוא באתר את המאמר שהכנו בנושא של בטיחות בקייטסרפינג. כשמדובר בגלישת קייט עם גלשן הידרופוייל רבים יסכימו שמדובר בעניין מסוכן יותר. לגלשן שלכם מחוברת חרב ארוכה שחלקה בתוך המים, אזור שאתם לא רואים, ומהירות הגלישה היא גבוהה. זה כמובן מצריך תשומת לב והתייחסות לגלישה בטיחותית. אם תשמעו במקומות שונים על המלצה לגלישת קייט עם קסדה, אז בגלישה עם הידרופוייל אפשר להגיד שזה חובה. לעתים, בעיקר בהתחלה, הגלשן מזדקר וקופץ מעל פני המים ונוחת חזרה כשאתם אולי כבר נפלתם ממנו ונמצאים במים והוא מעליכם. גם אימפקט וסט חשוב בעיקר להתחלה כשנופלים הרבה מהגלשן והנפילה היא במהירות גדולה ומגובה – משהו שעלול לפגוע בצלעות. חשוב מאוד כמובן גם לא לגלוש בסביבה שאתם יודעים שיש מתרחצים בקרבתכם. תוכלו למצוא גם מדריכים שמעבירים שיעורים למי שמעוניין להכנס לתחום ההידרופויל. כמובן שזה מומלץ כמשהו שיקצר את תהליך הלמידה, יאפשר לכם לקבל ידע טכני ממישהו שכבר מבין בתחום ושיכול לעזור לכם לעשות זאת בדרך בטיחותית יותר על ידי תשומת לב לדברים שאתם לא יודעים ולא חשבתם עליהם (כמו עמידה נכונה ויציבה שתמנע מהגלשן להזדקר ולקפוץ למעלה)

בסופו של דבר גלישת קייטסרפינג עם גלשן הידרופויל צוברת תאוצה וסביר שנמשיך לראות התפתחות בזמן הקרוב של תחום זה מבחינה טכנולוגית, כולל סוגי חומרים שמהם עשויים רכיבי גלשני ההידרופויל, מבנה, תכונות ועוד. התקווה היא גם שבהמשך המחירים הגבוהים יחסית של גלשני ההידרופויל יתמתנו ויהיו נגישים ליותר גולשים שרוצים להכנס לעולם ההידרופויל, בין אם כסגנון עיקרי, בין אם לשלב אותו עם סגנונות גלישה אחרים או להשאיר אותו כאופציה מנצחת לימים עם רוחות חלשות.

סרטון שמסביר על השלבים ללמידת גלישת קייטסרף עם הידרופויל

אולי יעניין אותך גם:

סגירת תפריט